Oplossingsgericht.be

Magie creëren, naar een cultuur van betekenisvolle belevenissen


Waarom een training over Magie creëren, naar een cultuur van betekenisvolle belevenissen.

“ Het is niet zo dat de magie ervoor zorgt dat dingen werken; de manier waarop we werken maakt dingen tot magie (Walt Disney).” Deze magie gaat niet over hocus pocus, verhullen of misleiden, maar over onthullen, aanwezig zijn, delen, openheid in de creatie van betekenisvolle belevenissen. Medewerkers van dienstenorganisaties staan elke dag voor de uitdaging magie te creëren voor hun gasten en cliënten. Iedere medewerker staat op één of andere wijze op een podium: het kan een kantoorruimte zijn, een klaslokaal, een ziekenhuis. Het maakt niet uit op welk podium men optreedt, dit optreden kan een applaus waard zijn en net zozeer om een toegift vragen als een optreden in welke concertzaal ter wereld ook. De creatie en ontwikkeling van belevenisomgevingen heeft belangrijke consequenties op de manier waarop mensen werken (mensen en processen): van gewoon naar buitengewoon. Leiders hebben daarbij de taak een omgeving te creëren waarin iedereen tot bloei komt. Hoe men hiertoe komt, wordt duidelijk in deze training. Ze doet dan ook precies wat de titel zegt: magie creëren.

 

Doelgroep

Dit programma is bestemd voor directies, leidinggevenden, professionals en HRM-ers die meer magie in hun werk en organisatiecultuur willen ontwikkelen.

 

Doelstellingen :

  • u verwerft in korte tijd inzichten in wat prestaties opmerkelijk maakt
  • u maakt kennis met strategieën om tot buitengewone prestaties te komen
  • u leert hoe u in de praktijk sturing geeft aan gerichte interacties om betekenisvolle belevenissen tot stand te brengen
  • u leert hoe een op magie gerichte cultuur kan geïmplementeerd worden waarbij het accent gelegd wordt op snelle, krachtige en blijvende veranderingen

 

Programma

In deze training krijgt u praktische tools aangereikt en kunt u ervaringen met vakgenoten delen. Naast het programma dat als leidraad dient, sluit de trainer aan op individuele behoeften. De situatie bij uw eigen organisatie wordt veelvuldig als uitgangspunt genomen om zo praktisch mogelijk te werk te gaan. Hieronder vindt u enkele van de thema’s die behandeld worden tijdens de training waarin korte inleidingen afgewisseld worden met veel praktisch oefenen:

  • eigenschappen van betekenisvolle belevenissen voor cliënten en medewerkers
  • het ervaringsproces in de omgeving en in de tijd
  • een nieuwe kijk vereist een nieuwe bril
  • een goed optreden krijgt applaus
  • de kracht van buitengewone prestaties
  • de stadia van experience co-creatie
  • magie en inclusie
  • PDA en prestaties
  • anderen helpen tot buitengewone prestaties te komen (RAVE)
  • ontwikkeling en realisatie van belevenisconcepten
  • organisatorische consequenties
  • stappenplan en vertaling naar de eigen organisatie

 

Duur

2 dagen